keskiviikko 31. elokuuta 2022

Retki Nattasille 8.8. ja 9.8. 2022

Lapinreissu 6.8.-21.8.2022

Pitkään mielessä oli toteuttaa vaellus UKK-puiston koilliskulmalle osaa, jossa emme ole aikaisemmin patikoineet. Kesäloman lähestyessä vielä 26.7. olen kirjoittanut Kontuun että kohteena on metsäisempi vaelluskohde. Joskin mieli ehti muuttua vielä senkin jälkeen, vain vähän ennen kesäloman alkamista. Päätimme tehdä pienemmän vaelluksen enemmän tunturimaisemakohteessa, mutta ennen vaellusta ehtisimme myös tutustua Nattasiin, jossa emme ole ennen käyneet.

Kota Sompion luonnonpuiston laidalla

Lapinreissu alkoi lauantai-iltana 6.8.2022 yöjunassa. Autot lastattiinkin junaan eri paikasta mitä ennen. Sunnuntain ajoimme Rovaniemeltä kohti Sompion luonnonpuistoa. Isolta tieltä oli 15km ajomatka erittäin kuoppaista ja hankalaa soratietä ja kun auton pakoputkikin päätti juuri alkaa heilua ja pitää kovaa ääntä, piti tiellä edetä varoen. Olisi ikävä huomata, että pakoputki vaikka irtoaisi? Soratien varrella oli paikkoja autolle ja siirsimme yöpymistarvikkeet kodalle.

Terävänattasen taukopaikalta

Maantantai 8.8. Terävänattanen

Aamupalan jälkeen teimme päiväretken pikkurepuilla Terävänattaselle, jonne tuli edestakaisin matkaa 15 kilometriä. Menomatkalla jo huomasi, että evästä olisi voinut olla mukana tuplamäärä. Polku oli metsäinen ja paikoin kivinen. Muitakin polulla tuli vastaan. Ennen tunturille kiipeämistä pidimme taukopaikalla pienen tauon ja kiipesimme sitten loppumatkasta hyvin suurikivikkoista rinnettä ylös. Reittiä oli merkitty tolpin, vaikka merkit toisinaan vähän katosivatkin näkyvistä. Ylhäällä oli kova tuuli ja näytti siltä että kohta sataisi. Ehdimme pahimman kivikon alas ennen sadetta, joka ei lopulta kestänyt kovin kauan, mutta sai kivet liukkaiksi. Kun tuhti lounas jäi väliin, illalla ruoka maistuikin kunnolla. Nukuimme myös toisen yön Sompion kodassa, jossa tavaramme olivat jo valmiina.

Näkymä Terävänattaselta

Tiistai 9.8. Pyhä-Nattanen

Lähdimme autolla takaisin kohti isoa tietä. Muutaman kilometrin ajon jälkeen jätimme auton parkkiin, pakkasimme jälleen pikkureput selkään ja nousimme kohti Pyhä-Nattasta. Tätä polkua oli laitettu 2/3 alkumatkasta kuntoon turisteille. Pyhä-Nattasilla käy enemmän väkeä, sillä edestakainen matka on 4 kilometriä ja maisemat ovat hieman komeammat, mitä Terävänattaselta. Pyhä-Nattaselta näkee myös vesistöjä. Huipulla oli palovartijan vanha tupa, joka toimi nyt päivätupana. Huipulla oli taas aivan mielettömän kova tuuli. Oli parempi että Nattaset tuli retkeiltyä näin päin. Voi olla että ei ihan heti tule käytyä uudelleen.

Näkymä Pyhä-Nattaselta

Sompion luonnonpuistosta ajomatka jatkui kohti Utsjokea. Tarkoitus on levähtää hetki ja pakata rinkat sitten Utsjoen retkeilyreitistöä varten. Auton pakoputki on vielä mukana matkassa. En uskalla enää ajella mitään pieniä sorateitä kilometritolkulla. Isoille teille saa helpommin apua, jos autolle käy vielä jotain.

P.S. Auton pakoputki pysyi kiinni autossa koko reissun ajan, vaikka sillä ajettiin Utsjoelta vielä Kilpisjärvellekin ja sieltä takaisin Rovaniemelle.